Sayfalar

25 Eylül 2008 Perşembe

• In Silence / Chiharu Shiota


bu çalışma ("bakmak" dışında) ve hazırlayan sanatçısı hakkında hiç bir bilgim yok. buna karşın bir şeyler yazmak istiyorum. tehlikeyi göze alıyorum.
müziğin bir fotoğrafı ya da görsel anlatımı olacaksa budur derim. bilirsiniz ya da en azından sezinlemişsinizdir: "böyle bir şey önceden vardı ya da aklıma gelmişti" deriz. kimimiz: "bu şey bir anda kafamdakileri görünür kıldı su üstüne çıkardı" der.
müziğin havada aldığı yolculuk. bu çalışmanın anlatımını o kadar kuvvetli hissetiriyor ki. piyona'da neyin çaldığını duyabilirim. sert bir ritmi var. köşeli açılamaz yine de karmaşası duyuluyor. duyduğumuzu sanıyoruz ama sessizlik içinde. çünkü hiçte öyle eğlenceli ve kıvrak görünmüyor notalar. sanki fırtınadaki denizciler. sanki karlı bir dağ yolunda kalmışları anlatıyor. iplerin dağılışı... çoğul, olabildiğince geniş ve kaçınılmaz bir zamanı hissettiriyor. kaçamayınca hesaplaşıyor gibi. bir çarpıtma ya da kendiliğinden bir eşitlik varsayımı da var burada o da müzik eksiksiz bir biçimde algılanmış gibi verilmiş. oturanlar arasında bir dağılım yok eşitlik var. bir tür dinleyici tonlaması, müziğin üzerindeki etkisi verilmemiş. verilebilirdi. daha az bağla, daha farklı bağlayışlarla, hatta daha farklı renklerle.
bu kadar söze karşın duymak istiyorum. duyduğumuzda işte tam ben de bunu demek istiyordum demek ve orada oturanlardan olabilirim. derine dalabilirim.
ama! duymak isterken tek korkum var: beklediğim şeyin çıkmayabileceğidir. ne yazık! bunu da düşünüyorum. belki o yüzden bu suskunluğu seçiyor ve olasılıklara kafa yorma hakkımızı kulanıyoruz. Yorulunca eylemini farkedebilirsin. Ve o zaman, evet ben o sessizlikte müziği dinledim diyebilirsin. O yüzden yorgunum. Dinlendiren şey aptallaştırır, yoran şey sonsuzdur tanımca...
-- Müzik sadece ses midir? Sesli midir?" -- diye devam edecektim ama Fernando Pessoa açıklasın:
"Benim büyülü silahım müzik, ay ve düşlerdir. Ne var ki müzik deyince sadece çalınan müzik değil, sonsuza dek çalınmadan kalacak müzik de anlaşılmalıdır." (Şeytanın Saati)
sonsuza dek çalınmadan kalabilen nasıl bir müziktir acaba nasıl bir müzik...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder