Sayfalar

3 Haziran 2011 Cuma

bil fil

metin lokumcu öğretmen'e

Kişilerin kendilerini ilgilendiren kararların alındığı süreç ve tartışmalara birebir katılımının olduğu yönetimlerde 'uzman'lar yoktur. Uzmanlaşmanın sebebi olan sorumluluk kişiler tarafından devredilmediği gibi karar ve süreçlere dair sorumluluk ortaktır.

Karmaşıklaşan ve diğer mecburiyetleri ile yaşamın getirisi kişilerin belli alanlarda uzmanlaşarak, zorunluluklarını devredebilme sonucunu doğurdu. Eski zaman insanları kullandıkları her şeyi üretmek ya da bulmak zorundaydılar. Bu onlara bağımsızlık ve mobilize olma imkanı veriyordu. Oysa bugün paranın/değişim gücünün hızlı hareketi sonucu bu zorunluluktan kurtulmuş durumdayız.

Bu kolaylaşmaya rağmen insanların farkındalık sorumluluğunu hala cebinde taşıdığını nasıl anlatabiliriz? 

***

İnsanların politik hayvan olması gerekliliği üzerine yazmak istiyordum. Gerek olmadığını düşünüyorum. Ben okullu yolu denemek istedim görünen o ki bizde bu yol alaylı olacaktır. Politik olmanın gerekliliği bilişsel süreçlerle değil politik süreçlerin sıkıştırması sonucunda oluşuyor. Biraz tepkisel, kırılgan, kısa süreli atılımlar olarak görünse bile sonrakilerine en azından birer miras bırakıyor.

Politika ses ise kendini politika dışı sayan bir filin girdiği zücaciye dükkanında fazlası ile duyulabilir. Hatta fil kendisini politika dışı yada politikalar üstü bile görüyor olabilir. Fil gezdikçe kıracaktır. Kırdıkça da sesler çıkacaktır. Şayet fil bir zelzeleye sebep olup dükkanı yıkmazsa arkasında kırılmış, ses vermiş ama öğrenmiş bir zücaciye dükkanı bırakacaktır.

***

Bu ay okunanlar:

İstihbarat Yalanları ve Dink Cinayeti - Nedim Şener - Derin Yayınları

Durakta bulduğum Natinal Geographic'ten  Göbeklitepe üzerine iki makale okudum biliyordum iyice meraklandırdı demeliyim.


Express mayıs sayısında İstanbul üzerine yazılar şehrin geleceğini gerçekçi ama gri çizmiş. Derginin seçim özel sayısında ise kimlere destek verdiğini anlayabilirsiniz. En azından bu sayı şu, şu adaylara destek amacı ile çıktı deselerdi daha bir güzel olacaktı.

NTV Tarih, bu dergi tarihle ilgilenmeye yeni başlayanlar, yada zorlanmadan okumak isteyenler için birebir. Yoksa tarih okuru için çok az yeni şey verecektir. Yine de dergi ile birlikte verilen İstanbul eki kısa tarih açısından İstanbul tarihine başlangıç olarak güzel bir çalışma. Sonundaki okuma önerileri ise güzel bir andaç olmuş.

Bu arada yeniden basılmış olan Papirüs dergisinin (Cemal Süreya 1966 ile 69 arasında çıkardığı dergi, sanırım 49 sayı yayınlanmıştı) 2. sayısını okudum. Diğer sayılarını almak için gittiğimde bulamadım.

Gazetelerin kitap eklerinden gördüğüm kadarıyla içerik olarak en tatmin edicisi Birgün Kitap gibi görünüyor.

***

bil fil ile bu hayatı götürüyoruz. Bakalım onu çıkartana kadar ne sesler duyacağız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder